24uurs race
Een week na onze zomervakantie was het tijd om onze eerste wedstrijd te gaan varen. De 24uurs race van Delta Lioyd.
Een hele week hebben we het weer in de gaten gehouden en de mogelijke route uitgedacht.
Vrijdag 26 augustus 2011 moesten we starten om 19.45uur.
Ons team bestond uit:
Guido;

Hans(oude eigenaar Commeraal);

Alwin;

Celina;

Eenmaal de motor aangeslingerd in Kornweerderzand om naar de
startlijn te varen bleek er geen koelwater uit de motor te komen 18:15. Wat nu?
Is de wierpot wel vol met water. Ja! Is die verstopt? Nee!
startlijn te varen bleek er geen koelwater uit de motor te komen 18:15. Wat nu?
Is de wierpot wel vol met water. Ja! Is die verstopt? Nee!
Nog een keer proberen 18:30. Weer geen koelwater! Wat nu? Zwaar overleg met ze alle rond de
motor. Koelslangen los getrokken en doorgeblazen 18:45. Alles lijkt goed. Is
het impeller dan?? Nog een keer overleg. (De impeller hebben we 1.5 maand
geleden zelf vervangen. ) Zou het dan toch de koelwater pomp zijn. Er blijft niks anders over. Arggh Stressss!
motor. Koelslangen los getrokken en doorgeblazen 18:45. Alles lijkt goed. Is
het impeller dan?? Nog een keer overleg. (De impeller hebben we 1.5 maand
geleden zelf vervangen. ) Zou het dan toch de koelwater pomp zijn. Er blijft niks anders over. Arggh Stressss!
Gereedschap erbij en de waterpomp los gehaald 19:00. De bovenplaat van de pomp
geschroefd 19.05. Impeller ziet er goed uit. Wat nu?
geschroefd 19.05. Impeller ziet er goed uit. Wat nu?

Hans kwam uiteindelijk met de goude tip.
De bovenplaat was zover ingevreten dat de impeller lekte. Door de bovenplaat om te draaien en veel
vasseline te smeren 19.15 starte we de motor. Is er koelwater. JA! Wohoehoe.
vasseline te smeren 19.15 starte we de motor. Is er koelwater. JA! Wohoehoe.

Trosse los en we gingen. We waren net op tijd bij de startlijn. 19.42. Onderweg
nog een Bavaria proberen duidelijk te maken dat hij zijn ankerlicht aanhad en niet
zijn 3 kleuren licht. Volgens mij begrepen ze ons niet of het 3 kleuren licht
deed het niet. Ze zijn wel gestart. Gelukkig zijn we ze s'nachts niet tegen
gekomen.
nog een Bavaria proberen duidelijk te maken dat hij zijn ankerlicht aanhad en niet
zijn 3 kleuren licht. Volgens mij begrepen ze ons niet of het 3 kleuren licht
deed het niet. Ze zijn wel gestart. Gelukkig zijn we ze s'nachts niet tegen
gekomen.

Best spannend de start. Hoe werkt dat allemaal. We zijn netjes achter een paar andere boten aangevaren.
We hadden meteen een mooi kruisrak te pakken en flink wat golven.
We hadden meteen een mooi kruisrak te pakken en flink wat golven.
Toen werd het donker. Afgesproken was 4 uur op en dan 4
uur af. Om 11 uur zijn de eerste 2 gaan slapen. Toen zaten we met ze 2en. Wat
is het druk rond die boeien. Dit was voor ons natuurlijk ook de eerste keer dat
er zoveel boten in het donker rond ons vaarden. Spannend hoor.
uur af. Om 11 uur zijn de eerste 2 gaan slapen. Toen zaten we met ze 2en. Wat
is het druk rond die boeien. Dit was voor ons natuurlijk ook de eerste keer dat
er zoveel boten in het donker rond ons vaarden. Spannend hoor.

Rood op rood! Rood op groen, al gaande weg kregen we het onder knie. Veel overleg over alle
boten om ons heen was wel nodig. Wel echt heel erg gaaf al die lampjes op het
ijsselmeer.
boten om ons heen was wel nodig. Wel echt heel erg gaaf al die lampjes op het
ijsselmeer.

Het programmatje RAK heeft ons goed geholpen. Aan het einde
raakte het programmatje alleen wat in de war. Waarschijnlijk lag dit geheel aan
de gebruiker. Misschien hadden we de wind niet goed of lag het dat we vaarde op de gegevens van een catalina 30.
Deze was/is een stuk langzamer. Door zelf wat rakken erbij te verzinnen zijn we
uiteindelijk om ca 20:05 gefinished. Helaas dus 20 minuten straftijd.
raakte het programmatje alleen wat in de war. Waarschijnlijk lag dit geheel aan
de gebruiker. Misschien hadden we de wind niet goed of lag het dat we vaarde op de gegevens van een catalina 30.
Deze was/is een stuk langzamer. Door zelf wat rakken erbij te verzinnen zijn we
uiteindelijk om ca 20:05 gefinished. Helaas dus 20 minuten straftijd.
We zijn gefinished met 128,16 zeemijl en 3,42 strafmijlen.
Maar we zijn best trots op een 198 plaats op basis van de prestatie van 76,1. Dit met een dame
uit 73 en zeilen die al meer dan 10 jaar gezeild hebben.
Maar we zijn best trots op een 198 plaats op basis van de prestatie van 76,1. Dit met een dame
uit 73 en zeilen die al meer dan 10 jaar gezeild hebben.
Volgend jaar weer? YES, natuurlijk!

Liefs de Crew.
Comments
Liefs
RSS feed for comments to this post