Helgoland 2011

Een weekje vakantie, waar gaan we dit keer heen? Gewoon lekker op het IJsselmeer,
Waddenzee of toch een keer wat verder weg? Deze vraag spook al een paar weken door
onze hoofden heen, tot de ouders van Celina wel een weekje op de hondjes willen passen.
Kijk....dan kunnen we verder. Engeland! Dat wordt het.

De week voor de grote tocht hebben we heel wat geregeld. We hebben allerlei papieren moeten
aanvragen, een reddingsvlot gehuurd, heel veel boodschappen gedaan, kaarten gekocht en tot slot
hebben we met een beetje hulp van Christa(moeder Celina) en Rene een AIS aangeschaft.

We houden al een week de weerberichten in de gaten, deze zijn helaas niet zo gunstig. Veel wind en
vanaf de verkeerde kant. Engeland is dus echt niet haalbaar. Helaas....wat nu.
Wat kijken op internet, wat zijn nog leuke tochtjes om heen te gaan? Uiteindelijk komen
we uit bij Helgoland. Een Duits eiland, ong. 144 NM vanaf Vlieland, de wind is naar het eiland toe. Ideaal
zou je denken, alleen terug komen wordt wat lastiger maar dat zien we dan wel weer.

Op Vrijdag ochtend een dag later dan gepland varen we weg vanuit Makkum. Er staat veel wind, slechte golfslag en
moeten tegen de wind opboxen om er te komen. Celina is al gauw niet lekker en kruipt beneden in bed. Alwin
gaat stug door en vaart bijna het hele stuk alleen. Kanjer!

Zaterdag is het weer nog te ongunstig om te vertrekken.....pfff moeten we het echt wel doen? Zijn we hier wel klaar voor?
De twijfel slaat toe, alles nog maar eens nakijken, berekenen en overleggen. Uiteindelijk besluiten we zondag ochtend om
5uur weg te varen. Het weer is dan rustig. Eerste stukje stroom tegen, maar eenmaal op de noordzee wind
mee en kan aantrekken tot een ruime windkracht 7.
Het schip is zee klaar, eten is er al gekookt, brood is gesmeerd enz enz.

Celina neemt voor vertrek nog even een pil tegen de zeeziekte in. Kijken of het hiermee beter zal gaan. Uiteindelijk varen
we Zondag 29 mei om 05.30uur de haven van Vlieland uit. Daar gaan we, opweg naar onze eerste en misschien wel laatste oversteek.

Het eerste stuk hebben we het groot zeil en de fok(allebei gereefd) opstaan. Maar als we voor de wind gaan klapperd het grootzeil en halen we hem
snel naar beneden.
Met een gereefde fok varen/racen we op Helgoland af. We zijn voor het thuis frond te volgen op de AIS, en zelf hebben we
hier ook veel plezier van. We kunnen de boten die rond om ons heen varen goed in de gaten houden, welke richting ze opgaan en ook
hoe hard ze varen.
De golven zijn inmiddels meters hoog en we surfen keihard naar beneden. We halen makkelijk de 8knopen. Dit is erg snel voor onze boot. We hebben
zelf een keer 9,3 knoop gevaren.....pfff de Commeraal heeft er zin in.

We proberen zoveel mogelijk te slapen, Alwin een paar uurtjes en dan Celina weer. Willie staat dan samen met een van ons aan dek. Willie is onze stuurautomaat en
omdat hij op stroom is geven veel zeilers hem een naam. haha, dus wij ook. Willie zwabberd wel wat heen en weer, maar heel de tijd zelf sturen is te vermoeiend en
zo hebben we de handen vrij voor de zeilen te stellen, richting te bepalen en andere boten in de gaten te houden.

Tussendoor eten we kleine hapjes. Vooral de neutrale geuren en smaken lukken goed. Dus droge creakers en kleine slokjes cola zodat het boeren vanzelf komt en je
niet snel zeeziek wordt. Het gaat nog steeds erg goed. Om 7uur doet Celina een poging om wat macaroni warm te maken. Dit is een hele uitdaging. Je wilt immers niet
te lang in de kajuit zijn. Alwin kan nog van de warme macaroni genieten maar Celina moet even bij komen. Het gehakt in de macaroni is niet zo succes,
dus dat gaat naar de vissen. Kleine (inmiddels koude hapjes) gaan met veel moeite erin. Maar, het is op. pfff....Celina had nog nooit zo langzaam gegeten.

Het begint langzaam donker te worden. Celina kruipt nog een paar uur onder een lekkere dikken deken. Als ze een tijdje later boven komt gaat het niet echt lekker met Alwin.
Het is donker en hij kan de horizon niet goed meer zien, wat betekend dat hij wat ziek is geworden. We zitten inmiddels is het drukke/moeilijkste stuk van de reis.
Alwin kan echt niet meer en moet op bed gaan liggen. Celina zal het samen met Willie moeten gaan volbrengen. Gelukkig vaart er vlak bij ons een andere zeilboot. Op de AIS is
hij goed te volgen en dat doet Celina dan ook. Met wat cola, fruittella en hele dikke kleren heeft ze haar eigen feestje op het dek.
Ow jeetje....we moeten toch nu echt naar boven varen.... maar die andere doet dat niet. K*T waarschijnlijk hebben we niet de zelfde bestemming. Celina heeft nu echt het
inzicht van Alwin nodig. Met af en toe een tussenstop om wat in het emmertje te mikken komt Alwin helpen. Na een paar minuten varen we in de
goede richting en kan Alwin weer lekker gaan liggen.

Om half 5/ 5uur wordt het weer licht en komt Alwin weer naar buiten gekropen. Het gaat gelukkig weer wat beter. De wind is inmiddels gaan liggen, wat klapperen van zeilen betekent.
Gek wordt je ervan. Nu begrijpen we waarom mensen de moter starten met weinig wind maar wel een grote deining. Wij starten dus ook de moter en varen de laatste 2uurtjes op de
motor naar Helgoland. Celina kruipt nog even een uurtje in bed. Heerlijk.

Als ze weer boven komt is er...... YES! LAND IN ZICHT!!!! joeppie, we hebben het gehaald. In de verte zien we een eiland opdoen. Het gevoel kunnen we niet
beschrijven maar dit is geweldig.

Om 7uur varen we binnen bij Helgoland. We leggen eerst bij de verkeerde kant van de haven aan(verenigingshaven) maar een vriendelijke duitser
die net wil vertrekken legt het nog even uit. We mogen op zijn plaats liggen en zijn 5 euro te veel betaalde stroom gebruiken. Het havenkantoor is al open, dus gaan ons gelijk even aanmelden.

We ruiken een bakker als we terug lopen, dus op zoek. We hebben weinig hoop dat deze al open is 7.15uur haha, maar toch even proberen.
We komen gelijk allerlei drankenwinkerls tegen die, uhm... al open zijn! Wat is dit voor raar eiland. Zelfs de watersportwinkel is al open. haha, hier vragen we
in ons beste duits de weg naar de bakker.
Daar zitten we dan, met een zak verse broodjes, uitzicht over zee in onze zeilkleding op een bankje in Helgoland. Het begint tot ons door te dringen....Onze eerste oversteek
is een feit.

Na de bakker kruipen we nog een paar uurtjes in bed. Daarna lekker wassen, daar knapt een mens van op.(douche vinden we te duur 2,50 haha we blijven nederlanders). Nog even
een drankje voordat we het eiland gaan verkennen.

Het eiland heeft naast de vele drankenwinkels en souvinierswinkels een mooie natuur. Aan de zijkant van het eiland zijn steile wanden waar heel
veel vogels broeden. Het ruikt er niet al te fris, maar mooi is het wel.

Er zitten heelveel meeuwen en jan-van-gent( Morus bassanus of Sula bassana) vogels.

Deze meeuw zat helemaal klaar voor de fotoshoot.

Volgende keer als we gaan nemen we Mieneke mee, zij zal net als deze mensen helemaal losgaan met fotograferen.

De vogels zijn dan ook wel erg mooi.

Toen we terug kwamen bij de boot waren er nog wat meer boten aangekomen. haha.....zoek de Commeraal.

Er lagen 's avonds 6 boten tegen ons. Erg gezellig maar wij moesten als enigste om 7uur vertrekken.
We dachten dat dit nooit ging lukken, maar om 7uur stonden alle duitsers netjes klaar om ons te helpen met
onze boot los te krijgen. Geweldig, we werden nog uitgezwaaid ook.

Vol goede moet wilde we nog even de tank vol gooien met diesel. We waren er bijna tot Alwin nog even op de kaart keek. Ow, 1.2diep dat is te laag.
Heel langzaam vaarde we de binnen haven in. Het was laag water dus we hadden weinig kans. Helaas, een paar meter voor de pomp werd het te ondiep.
Dan maar niet tanken. We zetten weer koers richting Nederland.

De terugweg gaat voorspoedig. We zitten snel in het ritme en de zeeziekte blijft weg. We kunnen echt genieten en zelfs wat makkelijker eten en drinken.
We varen heel de weg hoog aan de wind en komen in de ochtend aan bij de shipping lane voor de kust van erschelling. We starten de moter en zetten de koers op
90graden over de vaargeul. Opeens een hoop gepiep, snel de motor uit. Geen koelwater, motor super warm.....wat nu? Celina verlegt snel de koers en Alwin gaat kijken
wat er aan de hand is. De wierpot opendraaien.......deze is niet verstopt. Wat kan het nog meer zijn. Alwin gaat is deze drukte maar eens even rustig naar het toilet......
Als hij terug komt nog even de motor uitproberen...........uhm....hij doet het weer!

De koers weer op de shipping lane gezet en hup naar de overkant. Helaas zakt de wind weg en gaan we steeds langzamer.
Eenmaal aan de overkant van deze snelweg over het water laten we de zeilen zaken en varen we de laatste 3uur op de motor naar Vlieland. We komen hier om 14.00uur aan.
Eerst maar eens een lekkere douche. Daar knap je van op!

We vieren op het terras met zijn tweetjes de terugkomst. Heerlijk een coctail, biertje, bitterballen, brood en olijven. We bespreken alles nog eens. Vinden we dit leuk?
Voor herhaling vatbaar? We zijn het met elkaar eens....dit gaan we vaken doen.

Donderdag ochtend varen we om 5uur in de ochtend de haven uit, geen wind, geen mensen en geen andere boten op het water. Celina geniet van een opkomende zon,
zeehonden en vogels die een bad nemen. Alwin ligt nog lekker te slapen. Om 10.15uur komen we bij de sluis aan. Wat een drukte, iedereen wil naar de eilanden voor een
lang weekend. Wij willen terug en kunnen gelijk de sluis in. Alwin wil gas geven......maar helaas. NIETS. Tuffend gaan we naar de kant waar we weer de motor gaan bekijken.
De gaskabel is kapot, helaas. Met een nood oplossing, een touwtje aan de motor om gas te geven, varen we om 11uur alsnog door de sluis. We zijn bijna thuis. Nog even tanken bij de haven. Dan zit het er bijna op.

We genieten van het laatste stukje varen, opeens zien we 2 mensen aan de kant met 2 leuke hondjes....huh...Alwin tikt Celina aan, dat zijn onze hondjes. We hebben gewoon een ontvangst
comittee. GEWELDIG. Celina haar moeder is samen met Rene en de hondjes uit Zeeland komen rijden om ons op te wachten. Met een mooie bos bloemen, een knuffel en 2 blije hondejes varen
we de box weer in.

We hebben het gedaan, we zijn veilig thuis. Wat een geweldige week.
Dit smaakt absoluut naar meer.

Tot snel.

Groetjes Alwin en Celina

Comments

+1 #6 Martijn 2011-07-30 05:45
Weer erg leuk om jullie nieuwe avontuur te lezen en te zien! Wij zijn vorige maand ook in de buurt van Helgoland gevaren, van Cuxhafen naar Norderney en daarna Vlieland.
Spannend stukje water die Duitse bocht.
Het oorspronkelijke plan was de kust van Frankrijk maar door ongunstige wind niet echt makkelijk haalbaar. Volgend jaar weer proberen of anders ook overtocht naar Engeland. Misschien leuk om samen op te varen...
Groet. Monique en Martijn
Cowabunga
www.everson33.nl

0 #5 Celina en Alwin 2011-07-25 11:47
@ Coen; Dankje voor het bezoeken van onze site. De reden dat Alwin geen zeeziekte pil heeft genomen is dat hij tot dat moment nog nooit zeeziek is geweest. Hij kreeg pas last :oops: toen het donker werd en het was weer over toen het licht werd. :lol:

0 #4 Coen van der Kruijs 2011-07-25 11:12
Mooi reisverhaal, duidelijk te volgen en goed filmpje. Wel de vraag waarom Alwin geen pil ingenomen had,lijkt me nogal eng als twee mensen onderuit kunnen gaan door zeeziekte.
groeten Coen

0 #3 Mieneke en Guido 2011-06-19 09:37
Hee Alwin en Celina,

Mooi verslag! Heel leuk om te lezen enne..zo krijgen we ook een idee welke spannende en mooie dingen ons te wachten staan ;-).

Groetjes!

0 #2 Rene & Christa 2011-06-09 19:42
:D
het was erg leuk jullie te volgen, maar ook het weer, de wind en de golfen te volgen en door te smsen naar jullie
was het water echt zo blauw als op de foto's?
volgend mijlpaal Engeland en dan noorwegen? mooi diep blauw water, midzomernacht, dan heeft Alwin geen last van een ontbrekende horizon
hondjes zijn welkom, Sylvester past zicht steeds beter aan met Spike & James, Wij staan paraat voor jullie volgend oversteek

0 #1 LeojacHek 2011-06-06 20:26
In een adem uitgelezen. Goed hoor.