Zomervakantie 2011 deel 1

We liggen nu in de haven bij Colijnsplaat. Voor het eerst weer even internet dus kunnen mooi even een stukje online zetten. Er zitten al weer 2 weken vakantie op. Dit is even een terugblik wat wel al hebben gedaan.

Vrijdag avond 29 juli zijn we met een volle auto naar Makkum gereden en de vakantie begonnen. Wat zat er in de auto, tja……kleren, het gemaakte zeil, hondjes en heeeeel veeeel eten. Na alles ingeruimd te hebben zijn we er achter dat we niet heel veel boodschappen hoeven te doen deze vakantie.

Zaterdag een mooie tocht voor de bocht. Makkum naar Den Helder. Als het allemaal goed gaat dan gelijk door naar IJmuiden. De wind is heerlijk gemiddeld een knoop of 20. Met een  gereefd grootzeil en genua varen we snel naar den Helder. Halverwege stopt de AIS er alleen mee en de reserve GPS wilt ook niet aan. Noodgedwongen moeten we dus bij Den Helder naar binnen. Helaas geeft de motor ook keuren dus er zit echt niets anders op om een avondje te klussen. Gelukkig zijn we snel achter de problemen en kunnen we de volgende dag ver.

klein   P7290155klein  P7310163_klein

Zondag ochtend om 9uur varen we de haven weer uit richting IJmuiden. De wind is zwak en valt tegen de middag helemaal weg. De deining zorgt voor een onaangenaam gevoel in Celina’s maag en de eerste zeeziekte van de vakantie is een feit. Tjonge…..wat is zeilen toch zalig :@. Na een paar uurtjes gezeild te hebben  en ruim 5uur te hebben gemotord zijn we eindelijk  bij IJmuiden in de haven en kunnen we bijkomen van  het geklots, gebengel en geklapper.

P7310158klein   P7310163

Na een lekkere nacht slapen vertrekken we al weer vroeg naar Scheveningen. Ook dit keer weinig wind, maar gelukkig kunnen we een heel end zeilen. Niet zo heel snel maar langzaam zien we de rookpluimen van IJmuiden achter de horizon vertrekken.

Na 5uurtjes varen is Scheveningen in zicht.  Wel heel leuk om de boulevaar een keer te zien van de andere kant.

We melden ons, net als de 15 andere boten voor ons, netjes aan om de haven in te varen. Deze blijkt al erg vol, we worden nog net niet gestappeld maar liggen gezellig aan wat andere boten. Na een heerlijke maaltijd aan een restaurantje op het strand kletsen we nog wat met onze zeilbuurtjes.

Het is inmiddels Dinsdag en Zeeland komt dichter bij. We moeten vandaag de scheepvaartroute van Rotterdam overvaren. Gelukkig zijn we dit keer weer niet alleen en varen gezellig achter 30 andere boten aan. Weer op de motor…….het begint nu wel erg vervelend te worden!
Na de Goereeseluizen krijgen we nog wat wind. Prima dus om nog even door te varen met de spinaker. Om 19.00uur gooien we het anker uit. Heerlijk om weer even in de rust te kunnen liggen.

Woensdag begint met veel wind en regen maar eindigd met veel zon en zwemmen in vertrouwd water aan de Grevelingen. De Haringvlietbrug is even erg spannend, we houden wel heel weinig vrije ruimte over, maar gelukkig staat de mast nog overeind.

P8020007   P8020010   P8020011

Nog 3sluizen te gaan en we  zijn er.

P8020018    P8020027

Chris(vader van Celina) en Nel zijn al onderweg naar Bruinisse. Zij zijn hier om 15.00uur aangekomen en wachten ons op.

In de laatste sluis zien we ze al staan, wat super gezellig!

Na een kop koffie en thee varen we naar een eilandje waar Nel een heerlijke maaltijd voor ons neer zet.  Het is ons gelukt. Makkum – Zeeland is een feit!

Op de Grevelingen hebben we heerlijk genoten van alle eilandjes die er zijn. De dagen bestonden uit kleine stukjes varen, lezen en borrelen.

Op het eilandje de Ossehoek kwamen we oude zeilvrienden tegen van Chris en Nel. Hier hebben we gezellig mee gebbq en tot de late uurtjes mee doorgehangen.

Celina is ook nog effe bij de huisarts geweest. Ze kreeg begin van de vakantie een kortslip die steeds groter werd en niet wilde weggaan. Met een andere zalf trok het eindelijk langzaam weg. Ze werd er niet mooier op maar ja…..

Op Zondag 7 augustus stond er eindelijk weer eens wat meer wind. Chris en Nel kwamen een dagje met ons mee. Aan de wal gelijk een 2de rif in het grootzeil gemaakt en de fok ook gereefd zat de snelheid er goed in. We haalde met gemak de  7knopen. Helaas kwam aan het vreugde gevoel snel een eind. Bij het overstag gaan schoot de schoot van de fok los(het achtje was eruit gegaan). Deze zorgde voor een verdraaid touw en fok. Helaas kregen we het niet snel genoeg uitelkaar wat een grote scheur in fok betekende! BAH….hier zaten we net niet op te wachten. We zijn op de motor terug naar de haven gevaren waar we de schade beter konden bekijken.  Er is groot stuk naad los en een klein stuk doorgescheurd. Dit is bij elkaar zo groot dat we naar de zeilmaker moeten.

Maandag ochtend  maar zijn we gelijk naar de zeilmaker in Brouwershaven geweest. We werden vriendelijk te woord en tot onze blijdschap kon het zeil gemaakt worden. Hij ging proberen om het zelf vandaag nog voorelkaar te krijgen. Yes….wat een opluchting. Na 3uurtjes werden we al gebeld dat het klaar was. Wat een top service! Nu konden we mooi nog even het water op.

Natuurlijk is Manon ook nog een dagje meegeweest. Wat was dit leuk en gezellig.

De weersverwachtingen voor de dagen daarna waren niet al te best. Veel wind, regen en kans op onweer. Dit gooit ons plan in de war. Is Engeland begin volgende week wel haalbaar, moeten we niet nog wat langer hier blijven……
We gaan het per dag aankijken. We blijven voorlopig verwaait liggen aan de Ossehoek.

Gelukkig valt het allemaal reuze mee en kunnen we de dag erna alweer lekker zeilen. We besluiten de Grevelingen te laten wat het is en te beginnen met de tweede deel van de vakantie.

Op donderdag 11 augustus varen we de Oosterschelde op. Veel wind en een zonnetje brengen ons naar Colijnsplaat. We varen onder de Zeelandbrug door! Celina ging deze brug vroeger bijna elke dag over en nu varen we er onder door, hoe leuk is dat!

’s middags worden we opgehaald door Christa(moeder Celina) en Rene. We gaan toch nog maar even boodschappen doen. Aankomende Zondag komen Leo, Margreet en Aditya(vader, moeder en broertje van Alwin). Dan moeten er toch wel wat lekkere dingen aan boord zijn.

Zoals het er nu uit ziet vertrekken we maandag op dinsdag nacht naar Engeland! Leo en Aditya varen gezellig mee. De honden zullen gezellig gaan logeren bij Christa en Rene.

Zo, jullie zijn allemaal weer begelezen! We gaan zo nog even lekker varen!

Tot snel.

Liefs de Crew

Comments

0 #4 Daan 2011-08-22 18:43
Een mooi verhaal!! Op maar deel 2!

0 #3 Lotte 2011-08-17 14:16
Hoi Celina wat leuk om te lezen zeg die avonturen van het zeilen.
Laat het de volgende keer anders ff weten als je hier bent is het misschien wel leuk om wat af te spreken.

Groetjes lotte

0 #2 Evelien 2011-08-14 21:34
Haaa Collega!!!

wat leuk om de vakantieverhale n te lezen!!!:D en.... op naar Engeland!!!:D jippie!

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, en niet overboord springen he ;) Of in Engeland blijven ;)

Ik lees of hoor gauw de verhalen van Engeland!

Liefs Evelien

0 #1 Gemma 2011-08-13 08:37
Hoi Celina

vol bewondering lees ik net je verhalen op de site ik zag vanmorgen een link op je hyves staan en was wel erg nieuwschierig dus ben gaan lezen ! wat heerlijk dat jullie zoveel passie voor het zeilen hebben en wat een prachtige boot erg leuk om te lezen wat een oud klasgenoot is gaan doen !
ik hoop voor jullie dat de wereledreis er ooit van mag komen.....ik wil jullie een behouden vaart toewensen en vooral veel plezier geniet ervan en af en toe zal ik nog eens jullie avonturen lezen !
groetjes Gemma (oud klasgenootje van celine)